Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/113
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLonguenda, André Quintas-
dc.date.accessioned2023-02-15T09:42:24Z-
dc.date.available2023-02-15-
dc.date.available2023-02-15T09:42:24Z-
dc.date.issued2022-02-14-
dc.identifier.urihttp://localhost:8080#/jspui/handle/20.500.14190/113-
dc.description.abstractThis work was developed based on the unsatisfactory results observed in solving complex electrical circuits in 12th grade students, Magistério Comandante Liberdade. Thus, this work aims to improve the teaching-learning process (PEA) of electrical circuits in an interdisciplinary way, particularly in the application of Kirchhoff's Laws, through the resolution of systems of linear and differential equations. For the understanding of this theme some fundamental concepts are indispensable, such as: voltage, electric current and electrical resistance, node, meshes, systems of linear and differential equations. The investigation was developed based on the following tasks: 1. Diagnose the current state of the PEA in Physics, specifically in the resolution of problems and exercises related to complex electrical circuits of direct current, at Escola Magistério Comandante Liberdade; 2. Psychopedagogical basis of the Physics teaching-learning process; 3. Prepare a proposal methodology to improve the resolution of problems of complex electrical circuits of direct current applying Kirchhoff's laws in the 12th grade in the Magistério Comandante Liberdade.pt
dc.languageporpt
dc.publisherInstituto Superior de Ciências de Educação da Huílapt
dc.rightsAcesso Abertopt
dc.subjectProcesso de Ensino e Aprendizagem (PEA)pt
dc.subjectCircuito Complexopt
dc.subjectLeis de Kirchhoffpt
dc.subjectinterdisciplinaridadept
dc.titleA Interdisciplinaridade na Resolução de Problemas De Circuitos Eléctronicos aplicando as leis Kirchhoff na 12ª Classept
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt
dc.contributor.advisor1Kessongo, Joaquim Pedro-
dc.description.resumopresente trabalho foi desenvolvido com base nos resultados insatisfatórios observados na resolução de circuitos eléctricos complexos nos alunos da 12ª classe, Magistério Comandante Liberdade. Deste modo, este trabalho tem como objectivo melhorar o processo de ensino-aprendizagem (PEA) dos circuitos eléctricos de um modo interdisciplinar, particularmente na aplicação das Leis de Kirchhoff, por meio da resolução sistemas de equações lineares e diferenciais. Para o entendimento desta temática alguns conceitos fundamentais são indispensáveis, tais como: tensão, corrente eléctrica e resistência eléctrica, nó, malhas, sistemas de equações lineares e diferenciais. A investigação foi desenvolvida com base nas seguintes tarefas: 1. Diagnosticar o estado actual do PEA da Física, concretamente na resolução de problemas e exercícios relacionados com os circuitos eléctricos complexos de corrente contínua, na Escola Magistério Comandante Liberdade; 2. Fundamentação psicopedagógica do processo de ensino-aprendizagem da Física; 3. Elaborar uma proposta metodológica para melhorar a resolução de problemas d circuitos eléctricos complexos de corrente contínua aplicando as leis de Kirchhoff na 12ª classe na Magistério Comandante Liberdade.pt
dc.publisher.countryAngolapt
dc.publisher.departmentDepartamento de Ciências Exactas e Naturaispt
dc.publisher.initialsISCED-Huílapt
dc.subject.cnpqÁrea de Pesquisa::Ciências da Exactas e Naturaispt
Appears in Collections:Ensino da Física / Physics Teaching

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Física-André Quintas Longuenda.pdfAndré Quintas Longuenda612.72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.