Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/166
Title: Proposta Metodológica de Inserção de Algumas Aplicações Práticas do Campo Magnético na Técnica, no Processo de Ensino Aprendizagem da Física na 12ª Classe
Creator: Cassala, Martinho Camilo
First Advisor: Mayer, Jorge Maria Gonçalves
Second Advisor: Passile, Daniel Catalayu
Abstract: Os diversos fenómenos ocorridos na natureza, dentre estes o fenómeno electromagnético, é responsável por inúmeras invenções nos dias actuais. Assim no desenrolar do Processo de Ensino-Aprendizagem da Física, várias são as questões que têm sido colocadas por pesquisadores sobre o fenómeno electromagnético, este trabalho tem como problema científico de investigação: como inserir algumas aplicações práticas do campo magnético na técnica, para melhorar o Processo de Ensino-Aprendizagem da Física, na 12ª classe do curso de Máquinas e motores, no Instituto Politécnico da Humpata? Pois constitui o objectivo de investigação: elaborar uma proposta metodológica de inserção de algumas aplicações práticas do campo magnético na técnica, para melhorar o PEA da Física na referida classe e escola. Para o cumprimento do objectivo tem-se como tarefas de investigação: Fundamentar teoricamente sobre a importância das aplicações práticas da Física na geração de novas tecnologias e apresentar a base teórica de inserção de algumas aplicações práticas do campo magnético na técnica no ensino da Física em função do perfil de saída e de actuação profissional dos alunos; diagnosticar o estado actual do PEA da Física na 12ª classe, no Instituto Politécnico da Humpata; elaborar uma proposta metodológica de inserção de algumas aplicações práticas do campo magnético na técnica, para melhorar o PEA da Física na 12ª classe, no Instituto Politécnico da Humpata e recorreu-se aos seguintes métodos de investigação: teóricos (análise-síntese, histórico-lógico e indução dedução), empíricos (analise documental e inquérito por questionário) e por último o método estatístico. Os resultados dos inquéritos aos professores e alunos mostraram que é necessário inserir algumas aplicações práticas do campo magnético no PEA da Física. As etapas metodológicas (planeamento, orientação e controlo) podem contribuir para melhorar o PEA da Física, no enquadramento de algumas aplicações práticas do campo magnético na técnica.
Abstract: The various phenomena that occur in nature, among them the electromagnetic phenomenon, is responsible for numerous inventions today. Thus, in the unfolding of the Teaching-Learning Process of Physics, there are several questions that have been raised by researchers about the electromagnetic phenomenon, this work has as a scientific investigation problem: how to insert some practical applications of the magnetic field in the technique, to to improve the Teaching-Learning Process of Physics, in the 12th grade of the Machines and Engines course, at the Instituto Politécnico da Humpata? Because it constitutes the objective of investigation: to elaborate a methodological proposal of insertion of some practical applications of the magnetic field in the technique, to improve the PEA of Physics in the mentioned class and school. In order to fulfill the objective, the following research tasks are required: To provide theoretical foundations on the importance of practical applications of Physics in the generation of new technologies and to present the theoretical basis for inserting some practical applications of the magnetic field in the technique of teaching Physics in terms of the exit profile and professional activity of the students; diagnose the current state of the PEA of Physics in the 12th grade, at the Instituto Politécnico da Humpata; elaborate a methodological proposal for the insertion of some practical applications of the magnetic field in the technique, to improve the PEA of Physics in the 12th grade, at the Instituto Politécnico da Humpata and resorted to the following research methods: theoretical (analysis-synthesis, historical-logical induction and deduction), empirical (document analysis and questionnaire survey) and finally the statistical method. The results of the surveys to teachers and students showed that it is necessary to insert some practical applications of the magnetic field in the PEA of Physics. The methodological stages (planning, guidance and control) can contribute to improving the PEA in Physics, within the framework of some practical applications of the magnetic field in the technique.
Keywords: aprendizagem
campo magnético
força magnética e aplicações
Country: Angola
Publisher: Instituto Superior de Ciências de Educação da Huíla
Access: Acesso Aberto
Issue Date: 18-Feb-2022
Appears in Collections:Ensino da Física / Physics Teaching

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Física-Martinho Cassala.pdfMartinho Cassala1.23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.