Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/376
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJamba, Américo Malenga-
dc.date.accessioned2023-12-18T15:15:00Z-
dc.date.available2023-12-18-
dc.date.available2023-12-18T15:15:00Z-
dc.date.issued2019-09-18-
dc.identifier.urihttps://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/376-
dc.description.abstractThe study of decimal numbers, according to the mathematics programs of the current system in our country is approached from the 3rd grade of Primary Education, with the operations of addition and subtraction; in 4th class, the multiplication of decimal numbers, in addition to addition and subtraction. However, only from the 5th grade is the division of decimal numbers. This paper presents a study, with a predominantly qualitative approach, of descriptive character. The current state of teaching of the decimal number division was analyzed, where with the application of different research instruments, among which we highlight the fact that in the observation and questionnaires, the results showed that there are many difficulties in the teaching process. Mathematics, concerning the teaching of the division of decimal numbers, thus conditioning the good learning by the students. To solve the identified problem, a methodological proposal was elaborated, for the division of decimal numbers in the 5th class, in the context of the theme “Numbers and Operations”. In the design of teaching strategies, an approach based on daily problem solving was used, where the student has the opportunity to learn mathematics, relating it to their daily lives. Finally, the methodological proposal was submitted to the experts to be validated.pt
dc.languageporpt
dc.publisherInstituto Superior de Ciências de Educação da Huílapt
dc.rightsAcesso Abertopt
dc.subjectDivisãopt
dc.subjectAprendizagem Significativapt
dc.subjectNúmeros Decimaispt
dc.titleDivisão de Números Decimais – Proposta de Uma Estratégia Metodológica para O Ensino na 5ª Classept
dc.typeDissertaçãopt
dc.contributor.advisor1Matias, Bernardo Filipe-
dc.contributor.advisor2Bento, Bernardo Filipe Matias-
dc.description.resumoO estudo dos números decimais, segundo os programas de matemática do sistema vigente no nosso país é abordado a partir da 3a classe do Ensino Primário, com as operações de adição e subtracção; na 4a classe, a multiplicação de números decimais, para além da adição e subtracção. No entanto, só a partir da 5a classe é que se trata da divisão de números decimais. Este trabalho apresenta um estudo, com enfoque predominantemente qualitativo, de carácter descritivo. Analisou-se o estado actual do ensino da divisão de números decimais, onde com a aplicação de diferentes instrumentos de investigação, dentre os quais se destaca o facto de que na observação e questionários, os resultados comprovaram que há muitas dificuldades no processo de ensino da Matemática, no que concerne ao ensino da divisão de números decimais, condicionando assim a boa aprendizagem por parte dos alunos. Para a solução do problema identificado, elaborou-se uma proposta metodológica, para a divisão de números decimais na 5a classe, no contexto do tema “Números e Operações”. Na concepção das estratégias de ensino, utilizou-se uma abordagem baseada na resolução de problemas do dia-a-dia, onde o aluno tem a oportunidade de aprender a Matemática, relacionando-a com o seu quotidiano. Por fim, submeteu-se a proposta metodológica aos especialistas para ser validada.pt
dc.publisher.countryAngolapt
dc.publisher.departmentDepartamento de Ciências Exactas e Naturaispt
dc.publisher.programS/Npt
dc.publisher.initialsISCED-Huílapt
dc.subject.cnpqÁrea de Pesquisa::Ciências da Exactas e Naturaispt
Appears in Collections:Mestrado em Ensino da Matemática / MSc in Mathematics Teaching

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DissertaçãoAméricoMJamba.pdf1.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.