Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/82
Title: Proposta metodológica para intensificar as actividades cognoscitivas dos alunos no tema: Corrente Eléctrica Alternada na 9a Classe.
Creator: Munetchavanga, Nelson Emanuel
First Advisor: Luiele , Arnaldo Aleixo Sabino
Abstract: Para alcançar a intensificação das actividades cognoscitivas da corrente eléctrica alternada nos alunos de Física, no processo de ensino e aprendizagem (PEA), na presente investigação é necessário considerar-se a busca de estratégias de ensino e aprendizagem, concebidas pelo professor através de uma articulação entre a teoria e a aplicação prática, em vinculação com os níveis de desempenho requeridos educativamente. Estando mergulhados na diversidade, formação de valor, desenvolvimento da actividade no enfoque das disciplinas escolares, o autor propõe uma metodológia de intensificação das actividades cognoscitivas da corrente eléctrica alternada para melhorar o desempenho didáctico do PEA da Física dos alunos da 9ª Classe do Colégio nº834 Heróis da Cahama. O problema de investigação é: Como intensificar as actividades ognoscitivas no processo de Ensino-Aprendizagem da Física dos alunos da 9ª Classe no tema corrente eléctrica alternada? Para dar solução ao problema, propõe-se como objectivo: Elaborar uma proposta metodológica para intensificar as actividades cognoscitivas dos alunos da 9ª Classe no tema corrente eléctrica alternada. O campo de acção cinge-se na intensificação das actividades cognoscitivas da corrente eléctrica alternada nos alunos da 9ª Classe. Segue-se, a fundamentação teórica para fundamentar teórico e psico-pedagogicamente o processo de Ensino-Aprendizagem da Física, sobre a intensificação das actividades cognoscitivas da corrente eléctrica alternada nos alunos da 9a classe. Finalmente, elaborar-se-á uma proposta metodológica para intensificar as actividades cognoscitivas dos alunos da 9ª Classe no tema corrente eléctrica alternada do colégio nº834 Heróis da Cahama/Cunene. Conclusões gerais, Recomendações, Bibliografia e Anexos.
Abstract: In order to achieve the intensification of the cognitive activities of alternating electric current in Physics students, in the teaching and learning process (PEA), in the present investigation it is necessary to consider the search for teaching and learning strategies, conceived by the teacher through an articulation between the theory and practical application, in connection with the educationally required performance levels. Being immersed in diversity, formation of value, development of the activity in the focus of the school subjects, the author proposes a methodology of intensification of the cognitive activities of the alternating electric current to improve the didactic performance of the PEA in Physics of the 9th grade students of Colégio nº834 Heróis da Cahama. The research problem is: How to intensify activities ognoscitives in the Physics Teaching-Learning process of 9th grade students in the subject alternating electric current? In order to provide a solution to the problem, the following objectives are proposed: Elaborate a methodological proposal to intensify the cognitive activities of 9th grade students in the subject of alternating electric current. The field of action is limited to the intensification of cognitive activities of alternating electric current in 9th grade students. Next, the theoretical basis to support theoretically and psycho-pedagogically the process of Teaching-Learning of Physics, on the intensification of cognitive activities of alternating electric current in 9th grade students. Finally, a methodological proposal will be elaborated to intensify the cognitive activities of Grade 9 students in the current theme alternating electricity from school nº834 Heróis da Cahama/Cunene. General Conclusions, Recommendations, Bibliography and Appendices.
Keywords: Intensificação
actividades cognoscitivas;
corrente alternada
Country: Angola
Publisher: Instituto Superior de Ciências de Educação da Huíla
Access: Acesso Aberto
Issue Date: 14-Feb-2023
Appears in Collections:Ensino da Física / Physics Teaching

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Física- Nelson Emanuel Munetchavanga (1).pdfNelsom Manuel Munetchavanga1.16 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.