Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.isced-huila.ed.ao/handle/20.500.14190/89
Title: Interdisciplinar no Processo de Ensino e Aprendizagem da Física da 7ª classe.
Creator: Domingos, Francisco Franco Tchitandalwa
First Advisor: Mayer, Jorge Maria Gonçalves
Abstract: O presente trabalho de investigação encaminha-se a uma das exigências da Lei de Base do Sistema da Educação, Lei nº 17/16 de 7 de Outubro de 2016, vinculada com a elevação da qualidade do Ensino-Aprendizagem das diferentes disciplinas em todos os níveis de ensino. Tem como objectivo elaborar uma proposta de tarefas docentes para aperfeiçoar as relações interdisciplinares com a Matemática no Processo de Ensino Aprendizagem da Física na 7ª classe no Colégio “São João Paulo II” em Moçâmedes. Para isso se determinaram os pontos interdisciplinares: tema B e D da disciplina de Física com o tema 3 da disciplina de Matemática, os quais permitem uma melhor assimilação dos conteúdos destas disciplinas em função da solução integrada dos problemas da vida quotidiana dos alunos. Durante o desenvolvimento do trabalho aplicaram-se diferentes métodos de investigação, entre os do nível teórico encontram-se: histórico-lógico, analítico-sintético, indutivo-dedutivo e o enfoque de sistema. Do nível empírico: observação científica, análise documental e inquérito. Além dos métodos anteriormente mencionados empregaram-se os métodos estadístico-matemáticos para a análise dos dados obtidos na etapa de diagnóstico, e se faz uso do cálculo percentual para o processamento da informação obtida, assim como no estudo valorativo dos resultados do diagnóstico para tirar as inferências que nos permitiram elaborar as tarefas docentes e chegar às conclusões.
Abstract: The present research work addresses one of the requirements of the Basic Law of the Education System, Law nº 17/16 of October 7, 2016, linked to raising the quality of Teaching-Learning of the different subjects at all levels education. It aims to elaborate a proposal of teaching tasks to improve the interdisciplinary relations with Mathematics in the Teaching-Learning Process of Physics in the 7th grade at Colégio “São João Paulo II” in Moçâmedes. For this, interdisciplinary points were determined: theme B and D of the Physics discipline with theme 3 of the Mathematics discipline, which allow a better assimilation of the contents of these disciplines in terms of the integrated solution of the problems of the students' daily lives. During the development of the work, different investigation methods were applied, among those of the theoretical level are: historical-logical, alytical-synthetic, inductive-deductive and the system approach. From the empirical level: scientific observation, ument analysis and inquiry. In addition to the previously mentioned methods, statistical-mathematical methods were used to analyze the data obtained in the diagnosis stage, and the percentage calculation was used to process the information obtained, as well as in the evaluative study of the results of the diagnosis to draw the inferences that allowed us to develop the teaching tasks and reach conclusions.
Keywords: relações interdisciplinares
processo de ensino-aprendizagem e tarefas docentes.
Country: Angola
Publisher: Instituto Superior de Ciências de Educação da Huíla
Access: Acesso Aberto
Issue Date: 14-Feb-2023
Appears in Collections:Ensino da Física / Physics Teaching

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FÍSICA Trabalho Lic. Fracisco Franco.pdfFrancisco Franco1.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.